30.11.2022

Yerel Yönetimler İçin Müze 101: Müze ve Toplum Eğitim Programı Düzenlendi

Yerel Yönetim Akademisi tarafından Marmara Belediyeler Birliği üye belediyelerinin müzecilik alanındaki proje ve uygulamalarında kapasite gelişimine destek olmak ve mevcut veya kurulması planlanan müzelerin müze ve toplum ilişkisini gözetecek biçimde kurgulanmasına katkı sağlamak amacıyla “Yerel Yönetimler için Müze 101: Müze ve Toplum” düzenlendi. 24-25 Kasım 2022 tarihlerinde düzenlenen eğitim programına iki gün boyunca Marmara Bölgesinden 19 farklı belediye katılım gösterdi. Yerel yönetimlerin kentle, toplumla ve kentin farklı paydaşlarıyla güçlü ilişkiler kuran müzeler kurması yönünde bir yol haritası sunan süreç ve yöntemler, teorik eğitim, müze ziyareti, atölye çalışmaları ve belediye deneyim paylaşımı ile aktarıldı.

Müzeolog, arkeolog ve eğitmen Mine Küçük tarafından verilen eğitim, toplum odaklı müzecilik anlayışının ve müzeler ile kentteki farklı kurum ve kuruluşlar arasında sağlanabilecek iş birliği modellerinin ulusal ve uluslararası pek çok örnek üzerinden anlatıldığı teorik eğitim ile başladı. Müzelerin toplumu davet eden bir yapıda tasarlanmasını sağlayacak araçların, eğitim programları ve iş birliği modellerinin kapsamlı biçimde açıklandığı teorik bölümün ardından Türkiye İş Bankası Müzesi ziyaret edildi.  Müze ziyareti boyunca katılımcılar, “Bir Asrın Ardından, Cepheler, İnsanlar ve Büyük Zafer” isimli süreli sergiyi ve müzenin farklı katlara yayılmış kalıcı koleksiyonunu gezi öncesinde kendilerine ulaştırılan ve bir müzenin detaylı analizini mümkün kılacak olan sorular üzerinden inceleme fırsatı buldu. Ayrıca ziyaret öncesinde iki gruba ayrılan katılımcılar farklı temalar üzerinden inceleme yaparak İş Bankasının tarih boyunca ülke ekonomisi üzerindeki etkilerini, bankanın reklamcılık yaklaşımını ve hediyelik eşyaların niteliklerini inceleyerek müzeyi kapsamlı biçimde analiz etmelerine sağlayacak sorulara cevaplar aradı. Müze ziyaretinin ardından MBB Hızır Bey Çelebi Salonunda Mine Küçük kolaylaştırıcılığında yürütülen atölyede ise İş Bankası Müzesi pek çok farklı kriter eşliğinde değerlendirildi ve müze ziyareti deneyiminden yola çıkarak toplum odaklı müzecilik pratiklerine yönelik bir çerçeve çizen aktif ve üretken bir tartışma ortamı sağlandı.  Bu değerlendirme atölyesinin ardından farklı belediyelerde görev yapmakta olan katılımcılardan oluşan grupların iki gün boyunca çalışarak müze kurgusu konusunda verilen yönergeler doğrultusunda ortak bir müze kurguladıkları “Hayali Müze Atölyesi” başladı.

Kent Müzeciliği Deneyimleri: Keşan, Nilüfer, Gaziantep

Eğitimin ikinci günü kent müzeciliği konusunda iyi uygulamalarıyla öne çıkan Keşan Belediyesi, Nilüfer Belediyesi ve Gaziantep Büyükşehir Belediyesinin müzecilik alanındaki tecrübelerinin aktarımıyla başladı. Sırasıyla Keşan Kent Müzesi Koordinatörü Aslı Avcı, Nilüfer Belediyesinden Müzeler Koordinatörü Nurgül Çetin ve Arkeolog Fatma Selbik Akın ve Gaziantep Büyükşehir Belediyesi Kütüphaneler ve Müzeler Şube Müdürü Hüseyin Ateş’in sunuşlarıyla devam eden deneyim paylaşımı bölümünde müzecilik alanında doğrudan sahada çalışan deneyimli konuşmacılar, müzelerin kuruluş aşamasında karşılaştıkları zorlukları, söz konusu zorlukları aşmalarını sağlayan yöntemleri, müzelerinin kurulum aşamasında yaptıkları işbirlikleri, müzelerinin sürdürülebilirliğini sağlama yönünde attıkları adımlar gibi pek çok konuyu doğrudan tecrübeleri aracılığıyla aktardı.

Hayali Müze Atölyesi

Yerel yönetimler için müzecilik konusunda “nereden başlamalı” ve “nasıl ilerlemeli” sorularına oldukça kapsamlı biçimde yanıtlar veren, karşılaşılan zorlukları bertaraf etme konusunda ipuçları içeren ilham verici deneyim paylaşımı sunumlarını, “Hayali Müze Atölyesi” çalışmaları takip etti. Eğitimin ikinci günü, her grubun iki günlük çalışmaları neticesinde ürettiği müzelerin sunumlarıyla sona erdi. Teorik eğitimleri, müze ziyaretini, atölye çalışmalarını ve tecrübe paylaşımlarını içererek farklı il ve ilçelerde benzer sorunlara çözümler arayan yerel yönetim çalışanlarının tanışmasına olanak tanıyan ve dinamik bir bilgi ekosisteminin oluşmasını sağlayan eğitim, müzecilik çalışmalarına farklı bir tema ile mercek tutacak olan ikinci modül programı ile devam edecek.

Kapak görseli: Selim Pulcu