Derviş Zaim MBB'de Katılımcılarla Buluştu
Marmara Belediyeler Birliği, Şehir Konuşmaları programı ünlü yönetmen Derviş Zaim’i 27 Şubat 2018, Salı günü MBB Hızır Bey Çelebi Salonu’nda ağırladı.
Şehir ve Sinema ana temasının yanında Rüya Filmi Bağlamında İstanbul Şehri konusuyla dinleyicilerin karşısına çıkan Derviş Zaim “Film yapmaya gayret ediyorum. Aynı zamanda kısmen yaptığım filmlerin yapımcılığını üstleniyorum. Yaptığım dokuzuncu uzun metrajlı filmim Rüya filmi” diyerek konuşmaya başladı.
Rüya Filmi Yolculuğu
Rüya filminin çekim hikayesinden bahseden Zaim “Ben gelenek ve görenekten yararlanarak sinemanın iyi filmler verebileceği fikrine sahip biriyim. Gelenek ile ilgili film yapmaya çalışan bir adamın mimariye ilgi duyması ister istemez kaçınılmaz oluyor. Gelenek ve göreneklerimize bakınca -kendimizi Osmanlı coğrafyasında yaşıyor sayıyorsak- öncelikli olarak mimariyi görmemiz gerekir. Geleneksel mimariyle şimdiki mimarı arasındaki bu değişimi işlemek hiç de fena fikir değil gibi gelmişti.” dedi.
“Çatışmayı, Antagonizmi Keşfetmeniz Zordur”
Mimari film yapmanın zorluğuna da değinen Zaim “Mimarlıkla ilgili pek film yoktur. Çünkü çatışma çok net değildir. İzleyiciyi salona çekebilmek için bir çatışma gerekir ve mimari çatışmadaki antagonizmi keşfetmeniz zordur. Soğuk biçimde yaşayan insanların hayatlarını zenginleştirebilecekleri gerçeğini keşfetmekten bahsediyorum.” dedi.
“Etkinin Belli Bir Dozda Kaldığı Bir Hikâye Yazmak İstedim”
Zaim “Alt başlığı da söylemem gerekiyor o da şu; bu filmin içeriğini hazırlarken rüyalar, düşler, paralel evrenler hikâyesi olsun istedim. Birbiri içerisine geçen, birbiriyle kesişen, birbirilerini etkileseler bile hiçbir zaman bu etkinin belli olmadığı, daha doğrusu belli bir dozda kaldığı bir hikâye yazmak istedim. Bununla da özgürlük, kader gibi meseleleri tartışma gibi bir niyetim oldu.” diyerek filmdeki alt başlıklara da değindi.
Sinema dili ve biçim konularında nasıl çalıştığını da dinleyicilerle paylaşan Zaim “Biçim için de Osmanlı’nın kadim mutfağına baktım. Şu yamaçlar arasında uzanan yapılar arasında Süleymaniye’yi incelediğim zaman, varyasyon kavramlarını fark ettim. Senaryo yapısını oluşturmak için tekrar ve varyasyon kavramlarına bayağı eğildim. Bu kavramı sinema diline aktarmanın hoş olacağını düşündüm. Kes yapıştır yönetiminin sağlıklı verimli bir yöntem olduğunu düşünmüyorum.” dedi.
Derviş Zaim, program süresince katılımcılardan gelen oyunculuk, mimari, sinema tekniği, varyasyon, ödenek vb. konulardaki soruları da cevapladı.