Yarın Marmara Denizi’nin Kaderi Konuşulacak
Marmara Denizi havzası ülke nüfusunun yaklaşık yüzde 25'ini, toplam sanayinin de yaklaşık yüzde 50'sini barındırıyor. Yani Türkiye’de yaşayan her 20 kişiden 4’ü direkt Marmara Denizi’yle ilişkilidir. Peki, Marmara Denizi’ni ne kadar tanıyoruz? Marmara Denizi’nde kentsel kirlilik kaynakları neler, alınan önemler yeterli mi, Tuna Nehri Marmara’yı kirletiyor mu soruları Marmara Belediyeler Birliği tarafından düzenlenen III. Marmara Denizi Sempozyumu’nda yanıt bulacak.
Marmara Belediyeler Birliği, III. Marmara Denizi Sempozyumu’nu 21 Kasım 2017 tarihinde “Bölgesel İşbirliği –Tuna” temasıyla İstanbul’da düzenleyecek. Marmara Denizi kentsel kirlilik kaynakları ve önleme faaliyetleri, bütüncül olarak Marmara Denizi’nin tarihsel değişimi ve Tuna Nehri – Karadeniz – Marmara ilişkisi konuları uluslararası bir katılımla tartışılacak.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Marmara Belediyeler Birliği (MBB) Başkanı Mevlüt Uysal’ın konuşmalarıyla başlayacak olan sempozyumda aralarında akademisyenlerin, merkezi ve yerel idare yöneticilerinin ve uluslararası temsilcilerin bulunduğu 20 konuşmacı üç oturumda katılımcılarla buluşacak.
İstanbul Boğazından 10 dk'da 1 gemi, 53 dk'da 1 tanker geçmesi, günde 400 bin ton tehlikeli yük taşınması, Türkiye sanayisinin yaklaşık %50'sini barındırması gibi sebeplerden oluşan Marmara Denizi’nin kirlilik durumu, ulaşım nedeniyle oluşan riskler ve tehditler, kullanılmış suların deşarj koşulları ve deniz ekosistemindeki biyolojik aktiviteler bu sempozyumda tartışmaya açılacak.
Tuna’ya komşu ülkelerin evsel ve endüstriyel atıksu yükünü taşıyan, ulaşım ve rekreasyon amaçlı kullanılan Tuna'nın suyu, Karadeniz'den yüzey akıntısı ile Marmara Denizi'ne akmaktadır. 2857 km yol alıp 10 ülkeden geçen Tuna Nehri’nin Marmara Denizi’ne etkisi de konuşulacak.
Sempozyum süresince 2 binin üzerinde fotoğrafın değerlendirmeye alındığı Marmara Denizi Fotoğraf Yarışmasının kazanan fotoğrafları da sergi alanında katılımcılarla buluşacak.
Marmara Denizi’ni Ne kadar Tanıyoruz?- Marmara Denizi'nde diğer deniz ve okyanuslarda olduğu gibi dairesel akıntı değil, doğudan batıya doğru bir akıntı vardır. Marmara Denizi’nin dibinde Akdeniz, yüzeyi Karadeniz suyu bulunmaktadır. Marmara'nın yüzeyi 4-5 ayda bir yenilenirken dip suyu yaklaşık 6-7 yılda bir yenilenmektedir.
- Deniz suyu kalitesinin en önemli göstergelerden birisi olan oksijen seviyesi Marmara'nın yüzeyinde 1950'lerde 4 mg/L seviyelerindeyken, 2010 yılında bu seviye 1 mg/L mertebesindedir.
- Deniz çöpleri ve denizdeki gürültü kirliliği, denizdeki memeliler üzerinde ciddi olumsuz etkileri vardır.
- İstanbul, Marmara Denizi'nde 515 km'lik bir sahil şeridinin temizliğinden sorumludur.
- Marmara Denizi yıllık 15 bin geminin ulaşımına cevap verecek 35 limanı barındırmaktadır.
- Marmara Denizi havzası ülke nüfusunun yaklaşık %25'ini, toplam sanayinin de yaklaşık %50'sini barındırır. Yani Türkiye’de yaşayan her 20 kişiden 4’ü direk Marmara Denizi’yle ilişkilidir.
- Uluslararası gemiler tarafından Türk denizlerine yılda 23 milyon ton balast suyu taşınıyor. Bunun %45'i Marmara Denizi'ne boşaltılıyor.
- Uluslararası yük gemilerinin taşıdığı balast sularıyla günlük 3-4 bin canlının yer değiştirdiği biliniyor. Bu ekosistemi de etkiliyor.
- Tuna Nehri neden önemli? Çünkü Almanya'dan doğup 2857 km boyunca akarak 10 ülkeden geçip Romanya'dan Karadeniz'e dökülüyor. Bu ülkelerin evsel ve endüstriyel atıksu yükünü taşıyan, ulaşım ve rekreasyon amaçlı kullanılan Tuna'nın suyu, Karadeniz'den yüzey akıntısı ile Marmara Denizi'ne ulaşmaktadır.
- Tuna Nehri üzerinde 100'e yakın liman ve büyük kısmı Almanya ve Avusturya'da olmak üzere onlarca hidroelektrik santral bulunuyor.
- Tuna Nehri su kalitesi AB Çevre Mevzuatı uygulamaları ile her ne kadar günden güne iyiye gitse de, tarihsel bir sediment kirliliğinden söz etmek mümkün.
Sempozyuma ilişkin tüm detaylar www.marmaradenizisempozyumu.com’da.
Ekte, sempozyumun afişine ve programına ulaşabilirsiniz.